ပုဒ္မ ၄၃၆ ကိုဘယ္လိုျပင္မလဲ

ႏိုင္ငံတကာဖြဲ႔႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဆိုင္ရာ စံႏႈန္းရႈ႕ေထာင့္မ်ားႏွင့္ သံုးသပ္ဆံုးျဖတ္၍မရေသာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ျခင္း (သို႔မဟုတ္) ပုဒ္မ ၄၃၆ ကိုဘယ္လိုျပင္မလဲ
ေဆာင္းပါးရွင္- မ်ိဳးရန္ေနာင္သိန္း
mynt+2
အခုတစ္ေလာ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံပုဒ္မ ၄၃၆ ကိုျပင္ဆင္ရန္အတြက္ ျပည္သူေတြၾကားမွာ လႈပ္ရွားမႈေတြ ေတြ႔လာရပါတယ္။ ပုဒ္မ ၄၃၆ တြင္ ပုဒ္မခြဲ (က) ႏွင့္ (ခ) ရွိပါတယ္။ပုဒ္မခြဲ ၄၃၆ (ခ) အရ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒရဲ႕ ပုဒ္မတစ္ခ်ိဳ႕ကိုျပင္ဆင္လိုလွ်င္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စာလွယ္ စုစုေပါင္းရဲ႕ ၇၅% ေက်ာ္မွ ေထာက္ခံသေဘာတူမွရပါမယ္။ ပုဒ္မ၄၃၆ (က) အရ တပ္မေတာ္ႏွင့္သက္ဆိုင္ေသာအခန္းက႑မ်ား အရင္စစ္အစိုးရက အေရးႀကီးတယ္လို႕ ယူဆထားတဲ့ ပုဒ္မေတြကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ရဲ႕ ၇၅% ေက်ာ္ကျပင္ဆင္ဖို႔ သေဘာတူၿပီးလွ်င္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲျပဳလုပ္ၿပီး အတည္ျပဳေပးရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ခဲရန္ျပဳလုပ္ထားတယ္ ပုဒ္မ၄၃၆ကို အရင္ျပင္ရမယ္လို႔ ေျပာဆိိုေဆြးေႏြးလာၾကျခင္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီလိုမ်ိဳးေဆြးေႏြးလာၾကတာကလဲ သဘာ၀ၾကပါတယ္။ ျပည္ေထာင္ စုလႊတ္ေတာ္ထဲမွာ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံကိုယ္စားလွယ္က ၇၅% သာရွိၿပီး တပ္မေတာ္သားကိုယ္စာလွယ္ က ၂၅% ပါ၀င္ေနပါတယ္။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ျပည္သူေတြကိုကိုယ္စားျပဳထားတဲ့ ျပည္သူ႕ကိုယ္စားလွယ္၁၀၀%က ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာပါတဲ့ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုခုကို ျပင္ဆင္ခ်င္ရင္ေတာင္ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္ေတြက သေဘာမတူလွ်င္ျပင္မရပါဘူး။ အဲဒီတပ္မေတာ္သားကိုယ္စားလွယ္ေတြအားလံုးကို ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က သူ႕စိတ္တိုင္က်ေရြးခ်ယ္ခန္႔ထားတာပါ။ သူစိတ္တိုင္က် ထုတ္ခ်င္တဲ့သူကို ထုတ္ ထဲခ်င္တဲ့သူကိုထဲလုပ္ေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ေတြက ကာကြယ္ေရး ဦးစီးခ်ဳပ္ရဲ႕ ထိန္းခ်ဳပ္မႈေအာက္မွာ အျပည့္ရွိေနတာပါ။ ဒါေၾကာင့္မို႔ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရန္အတြက္ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က သေဘာတူမွရမွာပါ။ ဒါေၾကာင့္လဲပဲ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံ ဥပေဒအရ ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္မွာ အခြင့္အာဏာအမ်ားႀကီးရွိေနတယ္လို႔ ေထာက္ျပေနၾကျခင္းျဖစ္ပါတယ္။
၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ႏိုင္ရန္အတြက္ ပုုဒ္မ ၄၃၆ ကိုျပင္ဆင္ဖို႔ ႀကိဳးစားလာ ၾကတာပါ။ ဒီေနရာမွာအဲဒီလို ျပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ ဘယ္အခ်က္ကိုကိန္းေသထား၍ ဘယ္အခ်က္ကို ျပင္ဆင္မလဲ ဆိုတဲ့အခ်က္ေပၚလာပါတယ္။ ဆိုလိုတာက တပ္မေတာ္သား၂၅% ကိုကိန္းေသထားၿပီး ၇၅% အထက္ ဆိုတဲ႔ အခ်က္ကို ျပင္ဆင္မွာလား။ ၇၅% အထက္ကို ကိန္းေသထားၿပီး တပ္မေတာ္သား၂၅% အေရအတြက္ကိုေလ်ာ့ ခ်မွာလား၊ ဒါမွမဟုတ္ အဲႏွစ္ခ်က္စလံုးကိုျပင္ဆက္မွာလား ဆိုတဲ့ေမးခြန္းေတြေပၚလာပါတယ္။ ဒီရက္ပိုင္အတြင္း အဓိကေျပာဆိုေဆြးေႏြးဒါကိုၾကားရတာက ၇၅%အထက္ဆိုဒါကို ေလ်ာ့ခ်ဖို႔ လိုလားေနၾကေၾကာင္းေတြ႔ရပါ တယ္။ ျပည္ေထာင္စုဖြံ႔ၿဖိဳးေရးႏွင့္ ႀကံခိုင္ေရးပါတီ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးလွေဆြက ဖြဲ႔စည္းပံု ျပင္ဖို႔လိုအပ္တဲ့ ေထာက္ခံမႈ ၇၅%ကို ၃၈% အထိေလ်ာ့ခ်ၿပီး ျပည္လံုးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲမွာလဲ လုိအပ္တဲ့ ျပည္သူလူထုေထာက္ခံမႈ ထက္၀က္ေက်ာ္ကို ၃၇% အထိေလ်ာ့ခ်ဖို႔ အဆိုတင္သြင္းမယ္လို႔ ေတြ႕လုိက္ရပါ တယ္။ထို႔အျပင္ ၂၀၁၄ ခုႏွစ္ ေဖာ္ေဖာ္၀ါရီ ၁၉ ရက္ေန႔က ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ႏိုင္ေရးအေကာင္ အထည္ေဖာ္မွဳ႕ေကာ္မတီ အတြင္းေရးမွဴး ဦးေအးေမာက္က “ ၄၃၆ ဘယ္လုိျပင္ဖို႔ဆိုတာ အခုမွ ေဆြးေႏြးရ မယ္၊အထူးသျဖင့္ ၄၃၆ (က)ေကာ ျပင္ဆင္ဖို႔ ခက္တယ္ေလ၊ ဒါကလည္း ႏိုင္ငံတကာကလည္း ေျပာတာပဲ၊ ျပင္ဖို႔အခက္ဆံုးဆိုတာကို။ ျပင္ဖို႔ခက္တာဆိုတာက ဘယ္ႏိုင္ငံပဲျဖစ္ျဖစ္ ကိုယ့္ႏိုင္ငံရဲ့ဖြဲ႔စည္းပံုကို ခုိင္မာေအာင္ လုပ္ထားတဲ့သေဘာပဲ၊ ဒါေပမဲ့ ဘယ္ေလာက္ျပင္ဖို႔ခက္ခက္ ျပည္သူလူထုအေပၚမွာမူတည္တယ္၊ ျပည္သူ႔ဆႏၵ ေပၚမွာ မူတည္ေဆာင္ရြက္ရမယ္။ ၄၃၆ (က) ခက္ေနလို႔ မလုပ္ေတာ့ဘူးလားဆိုေတာ့ လုပ္ကိုလုပ္ရမွာေပါ့။ ၄၃၆ (ခ) ဆိုလည္း လုပ္ကိုလုပ္ရမွာ” လို႔ ေျပာၾကားခဲ့တာကို ၂၀.၂.၂၀၁၄ ေန႔ထုတ္ Daily Eleven သတင္းစာ မွာ ေဖာ္ျပထားတာကို ေတြ႔လိုက္ရပါတယ္။ ဒါေပမဲ့ ဘယ္လိုျပင္မလဲဆိုတာ မေျပာပါဘူး။ပုဒ္မ ၄၃၆ ကို ျပင္ဖို႔ အတြက္ ျမန္မာႏိုင္ငံေနရာေတာ္ေတာ္မ်ားမ်ားမွာ ဆႏၵေဖာ္ထုတ္ပြဲေတြျပဳလုပ္ေနတာလည္း ေတြ႔ရွိရပါတယ္။ ပုဒ္မ ၄၃၆ ကို ျပင္မယ္လို႔ ေျပာလိုက္ရင္ ကၽြန္ေတာ္ေခါင္းထဲ ေျပးျမင္လာတာက ၇၅% ေက်ာ္ဆိုတဲ့ အခ်က္ပါပဲ။ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကုိ ျပင္ဆင္ဖို႔ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္စုစုေပါင္းရင္ ၇၅% ေက်ာ္ လိုအပ္ေနျခင္းက သဘာ၀က်ပါသလား။ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတစ္ခုကို ျပင္ဆင္ရန္ခက္ခဲတာ သဘာ၀က်ပါသလား။
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဆုိတာ ႏိုင္ငံတစ္ခုရဲ့ ဖြဲ႔စည္းထားပံုပါ။ အဲ့ဒီႏိုင္ငံကို ဘယ္လိုပံုစံနဲ႔ ဖြဲ႔စည္းမယ္၊ျပည္ေထာင္စုလား၊တစ္ျပည္ေထာင္လား၊ျပည္ေထာင္စုထဲမွာျပည္နယ္ဘယ္ႏွစ္ခုပါမလဲ။အုပ္ခ်ုဳပ္ေရး၊ဥပေဒျပဳ ေရး၊တရားစီရင္ေရး အဖြဲ႕ေတြ႔ကို ဘယ္လိုမ်ိဳးဖြဲ႔စည္းမလဲ။အျပန္အလွန္ ဘယ္လိုထိန္းေက်ာင္းမလဲ။ ႏိုင္ငံသားေတြရဲ့အခြင့္အေရးေတြကိုဘယ္လိုကာကြယ္ေပးထားမလဲ။လူနည္းစုေတြကိုဘယ္လုိကာကြယ္ေပးမလအစ ရွိတာေတြကို အားလံုးျပည့္စံုေအာင္ ထည့္သြင္းေရးဆြဲထားတဲ့ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုပါ။ အဲ့ဒီႏိုင္ငံ ဖြဲ႔စည္းမႈ႕ရဲ့ အသက္ေသြးေၾကာပါ။အဲ့ဒီႏိုင္ငံမွာ ျပဌာန္းမဲ့ ဥပေဒအားလံုး အေျခခံရမဲ့ စည္းမ်ဥ္း၊ဒါမွမဟုတ္ အျမင့္ဆံုး ဥပေဒပါ။ ဒါေၾကာင့္မို.လို႔ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတစ္ခုကို အလြယ္တကူ ျပင္ဆင္လို႔ရေအာင္ ျပဳလုပ္ထားေလ့မရွိပါဘူး။ကမာၻေပၚမွာရွိတဲ့ႏိုင္ငံအားလံုးနီးပါးရဲ့ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြဟာျပင္ရခက္ေလ့ရွိပါတယ္။
အေမရိကန္ႏိုင္ငံရဲ့ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုေလ့လာၾကည့္မယ္ဆိုရင္ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဖို႔ (Amendment) အဆိုကို (Senate ႏွင့္ House of Representatives) လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ေပါင္းရဲ့ လႊတ္ေတာ္တစ္ရပ္္ခ်င္းဆီက ကိုယ္စားလွယ္သံုးပံုႏွစ္ပံုက ျပင္ဆင္ေရးအဆိုကို တင္သြင္းရပါတယ္။ဒါမွမဟုတ္ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုအတြင္းမွာ ပါ၀င္တဲ့ ျပည္နယ္စုစုေပါင္း ၅၀ ရဲ့သံုးပံုႏွစ္ပံုေသာျပည္နယ္ ျပည္နယ္ ၃၄ ျပည္နယ္ရဲ့ လႊတ္ေတာ္ေတြရဲ့ေတာင္းဆိုခ်က္ႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အမ်ိဳးသားညီလာခံ (National Convention) ကို ေခၚယူၿပီး ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ဖို႔ ေဆြးေႏြးရပါတယ္။ဒါဟာ အဆိုတင္သြင္းတဲ့ အဆင့္ပါ။အဲ့ဒီအဆိုကို အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စု ျပည္နယ္အားလံုးရဲ့ ေလးပံုသံုးပံု (၃၈ ျပည္နယ္) ေတြရဲ့ လႊတ္ေတာ္ေတြ ကအတည္ျပဳေပးရင္ အတည္ျဖစ္ပါတယ္။ဒါမွမဟုတ္ ျပည္နယ္ေတြအားလံုးရဲ့ ေလးပံုသံုးပံု (ျပည္နယ္ ၅၀ ထဲက ၃၈ ျပည္နယ္) မွာ ညီလာခံက်င္းပၿပီး အတည္ျပဳေပးလို႔ရပါတယ္။
ဒါေၾကာင့္မို႔ အေမရိကန္ျပည္ေထာင္စုရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရတာမလြယ္ပါဘူး ၊အလြန္ခက္ပါ တယ္။ဒါဟာ အေမရိကန္ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံတည္း မဟုတ္ပါဘူး။ကမာၻႏိုင္ငံအားလံုးနီးပါးမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ဖို႔ခက္ခဲပါတယ္။ႏိုင္ငံတိုင္းရဲ့ လႊတ္ေတာ္မွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဖို႔ အဆိုတင္သြင္းလာရင္ အနည္းဆံုး Absolute majority (two-third majority) လိုေလ့ရွိပါတယ္၊ Super majority (three-fourth majority)လိုေလ့ရွိပါတယ္။ လူထုဆႏၵခံယူပြဲျပဳလုပ္ပီး အတည္ျပဳခ်က္ယူသင့္တဲ့အခါ ယူရေလ့ရွိပါတယ္။
Australia ႏွင့္ Ireland ႏိုင္ငံေတြမွာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ခ်င္ရင္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က အရင္ဆံုးျဖတ္ရပါတယ္။ ေနာက္ၿပီး လူထုဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပၿပီးအတည္ျပဳ ေပးရ ပါတယ္။ လူထုဆႏၵခံယူပြဲမွာ Australia ျပည္ေထာင္စုအတြင္းမွာ ပါ၀င္ၾကတဲ့ ျပည္နယ္တစ္၀က္ေက်ာ္မွာ ေနထိုင္ၾကတဲ့မဲဆႏၵရွင္ျပည္သူတစ္၀က္ေက်ာ္ကေထာက္ခံမွ အဲ့ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္လို႔ရပါတယ္။ Switzerland ႏိုင္ငံမွာဆိုရင္ လည္း အလားတူပံုစဲမ်ိဳး က်င့္သံုးပါတယ္။
အီတလီ (Italy) ႏိုင္ငံမွာဆိုရင္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ ဖြဲ႔စည္းပံုဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္မွာရွိတဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ သံုးပံုႏွစ္ပံု (absolute majority) က ေထာက္ခံရင္အဲ့ဒီ ဖြဲ႔စည္းပံုဆိုင္ရာ ဥပေဒၾကမ္းကအတည္ျဖစ္ပါတယ္။အကယ္၍ အဲဒီဥပေဒၾကမ္း ကိုျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ရဲ့ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္မွာ လႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ ၅၀% ေက်ာ္က ေထာက္ခံထားၿပီး အဲ့ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ၾကမ္းကို အတည္ျပဳထားခဲ့ရင္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပၿပီး ျပန္လည္သံုသပ္ေပးဖို႔ ေတာင္းဆိုခြင့္ရွိပါတယ္။ အီတလီ (Italy) ႏိုင္ငံသား ငါးသိန္း သုိ႔မဟုတ္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ တစ္ရပ္ရပ္ရဲ့ ကိုယ္စားလွယ္ ငါးပံုတစ္ပံု သို႔မဟုတ္ အီတလီျပည္ေထာင္စုအတြင္းမွာရွိတဲ့ ျပည္နယ္ ၂၀ ထဲကျပည္နယ္ ၅ ခုရဲ့ လႊတ္ေတာ္ ေတြက အတည္ျပဳၿပီး ၃လ အတြင္းျပည္သူ႕ဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပဖို႔ ေတာင္းဆိုလို႔ရပါတယ္။အဲ့ဒီအခါမွာ ျပည္သူ႔ ဆႏၵခံၿပီး ဆံုးျဖတ္ခံယူရပါတယ္။
ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံကိုေလ့လာၾကည့္ပါ။ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္မွာဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စုျပည္သ႔ူလႊတ္ေတာ္ (National Assembly)ကိုတင္သြင္းရပါတယ္။ ျပည္ေထာင္စုျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္(National Assembly)ကိုမတင္သြင္းမီ ရက္ ၃၀ ႀကိဳတင္ၿပီး အဲ့ဒီျပည္ေထာင္စုျပည္သူ႔(National Assembly)လႊတ္ေတာ္ကုိတင္ျပမဲ့ ဥပေဒ ၾကမ္းကို ျပည္သူေတြေလ့လာၿပီး ေ၀ဖန္ခ်က္ေပးႏိုင္ရန္ ျပည္သူေတြကိုတင္ျပရပါတယ္။ဒါ့အျပင္ ျပည္နယ္လႊတ္ ေတာ္ေတြရဲ့ အတည္ျပဳခ်က္ရယူဖို႔ တင္ျပရပါတယ္။ အဲ့ဒီဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ေရးဥပေဒၾကမ္းဟာ ျပည္ေထာင္စုအမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (National Council of Provinces) ရဲ့ အဆံုးအျဖတ္ကို ရယူရေလာက္ ေအာင္ အေရးႀကီးတဲ့ ဥပေဒၾကမ္းမဟုတ္ခဲ့ရင္ အဲ့ဒီဥပေဒၾကမ္းကို ျပည္ေထာင္စုအမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကို ေဆြးေႏြးဖို႔ တင္ျပရပါတယ္။ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ ျပည္ေထာင္စု ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္(Nationa Assembly)စုစုေပါင္းရဲ့ သံုးပံုႏွစ္ပံု (Absolute Majority) ရဲ့ ေထာက္ခံဆႏၵမဲနဲ႔ အတည္ျပဳရပါတယ္။အကယ္၍ အဲ့ဒီဥပေဒၾကမ္းဟာ ျပည္ေထာင္စုအမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ရဲ့ ဆံုးျဖတ္ခ်က္ကို လိုအပ္တဲ့ ဥပေဒၾကမ္းမ်ိဳးျဖစ္ခဲ့လွ်င္ ျပည္ေထာင္စုအမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္(National Council of Provinces) ရဲ့ သံုးပံုႏွစ္ပံု(ျပည္္နယ္ ၉ ျပည္နယ္ထဲက အနည္းဆံုး ၆ ျပည္နယ္) ရဲ့ သေဘာတူညီခ်က္ကိုရယူရပါတယ္။ အကယ္၍ အဲ့ဒီျပင္ဆင္ေရး ဥပေဒၾကမ္းဟာ ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံရဲ့ ျပည္နယ္တစ္ခုခုနဲ႔ တိုက္ရိုက္ပတ္သတ္ ေနခဲ့လွ်င္ အဲ့ဒီျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ရဲ့ အတည္ျပဳခ်က္ရယူရပါတယ္။ေတာင္အာဖရိကႏိုင္ငံ အေျခခံဥပေဒရဲ့ အေျခခံႏႈန္းစံေတြပါတဲ့ အခ်က္ေတြကို ျပင္ဆင္ခ်င္ရင္ေတာ့ ပိုမိုခက္ခဲပါတယ္။ျပည္ေထာင္စုျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ (National Assembly)ကိုယ္စားလွယ္စုစုေပါင္းရဲ့ ၇၅%(Super Majority)ရဲ့ ေထာက္ခံမႈ႕လိုအပ္သလို ျပည္ေထာင္စုအမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ (National Council of provinces)ရဲ့ ျပည္နယ္ ၉ ခုထဲက ျပည္နယ္ ၆ ျပည္နယ္ရဲ့ အတည္ျပဳခ်က္ရယူရပါတယ္။
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအမ်ားစုမွာ ႏိုင္ငံရဲ့အေျခခံဖြဲ႔စည္းမႈပံုသ႑န္ေတြ ဒီမိုကေရစီစံခ်ိန္စံညြန္း ေတြ ႏိုင္ငံသားအခြင့္အေရးဆိုင္ရာေတြ၊ ျပည္နယ္အခြင့္အေရးဆိုင္ရာေတြစတဲ့ အေရးႀကီးတဲ့ ႏိုင္ငံသားမ်ားကိုကာကြယ္ေပးတဲ့အခ်က္ေတြကိုျပင္ဆင္ရ အလြန္ခက္ခဲေအာင္ျပဳလုပ္ထားေလ့ရွိပါတယ္။ အဲ့ဒီ ပုဒ္မေတြကို Entrench Clause သို႔မဟုတ္ Eternity Clause လို႔ေခၚေလ့ရွိပါတယ္။ (Entrench Clause က ျပင္ရအလြန္ခက္ေအာင္ လုပ္ထားတာပါ Eternity Clause ဆိုရင္ ျပင္လို႔မရေအာင္ကို လုပ္ထားတာပါ)။ ဥပမာအားျဖင့္ ဂ်ာမနီႏိုင္ငံကို ေလ့လာ ၾကည့္ရေအာင္ပါ။
ဂ်ာမနီႏိုင္ငံရဲ့ ပုဒ္မ ၇၉ စာပိုဒ္ (၃)ဟာ Enternity Clause ပဲျဖစ္ပါတယ္။ ဂ်ာမနီဖက္ဒရယ္ သမၼတႏိုင္ငံရဲ့ ဒီမိုကေရစီအေျခခံမူေတြကို လံုး၀ျပင္ဆင္ေျပာင္းလဲခြင့္မရွိပါ ဆိုတဲ့အခ်က္ပဲျဖစ္ပါတယ္။
အဲ့ဒီအေျခခံမူေတြကေတာ့
-ႏို္င္ငံအာဏာပိုင္မ်ား၏တာ၀န္- လူသားတစ္ဦး၏ ဂုဏ္သိကၡာကိုထိခိုက္ခ်ိဳးေဖာက္ညိွဳးႏြမ္းေအာင္ မျပဳလုပ္ရပါ။ လူသားဂုဏ္သိကၡာကို ေလးစားကာကြယ္ျခင္းသည္ ႏိုင္ငံတကာအာဏာပိုင္မ်ား၏ အဓိကတာ၀န္ျဖစ္သည္။
-လူ႕အခြင့္အေရးကို အသိအမွတ္ျပဳေလးစားျခင္း- ဂ်ာမနီႏိုင္ငံ ျပည္သူ/သားမ်ားသည္ လူ႔အခြင့္အေရးကို ကမာၻ႔လူ႔အဖြဲ႔အစည္းတိုင္း၏အေျခခံအျဖစ္၊ၿငိမ္းခ်မ္းေရး၏ အေျခခံအျဖစ္၊တရားမွ်တမႈ၏ အေျခခံအျဖစ္ အသိ အမွတ္ျပဳေလးစားရမည္။
-တိုက္ရိုက္အသက္သြင္းရမည့္ဥပေဒ- အဆိုပါလူ႔အခြင့္အေရးမ်ားသည္ အုပ္ခ်ုဳပ္ေရးႏွင့္ ဥပေဒျပဳေရး၊တရားစီ ရင္ေရးမွ တုိက္ရိုက္အသက္သြင္းရမည့္ ဥပေဒမ်ားျဖစ္ေအာင္ ခ်ည္ေႏွာင္ထားသည့္ အေျခခံအခြင့္အေရးမ်ား ျဖစ္သည္။
-သမၼတႏိုင္ငံ
-ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု
-သာတူညီမွ်မႈကိုအာမခံေသာႏိုင္ငံ- social state
-ျပည္သူမ်ား၏အခ်ဳပ္အျခာအာဏာ- ႏိုင္ငံအာဏာပိုင္မ်ား၏ လုပ္ပိုင္ခြင့္ အာဏာအားလံုးသည္ ျပည္သူ႔အပိုင္ ျဖစ္ၿပီး ျပည္သူ႔ကိုယ္စားေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖစ္သည္။
-ဒီမိုကေရစီႏိုင္ငံ- ျပည္ေထာင္စု၊ ျပည္နယ္၏အုပ္ခ်ဳပ္ေရး၊ ဥပေဒျပဳေရး၊ တရားစီရင္ေရးအဖြဲ႔မ်ားအားလံုးကို ျပည္သူမ်ား၏ေရြးခ်ယ္တင္ေျမာက္မႈ၊ မဲဆႏၵအရသာျဖစ္ရမည္။
-တရားဥပေဒစိုးမိုးေရး Rule of Law- ဥပေဒျပဳေရးအဖြဲ႔သည္ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရသာ ဥပေဒျပဳရမည္။
ဂ်ာမဏီနိုင္ငံဖြဲ ့စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအရအထက္ပါအခ်က္ေတြဟာလံုး၀ျပင္ဆင္လို ့မရတဲ့အခ်က္ေတြပါ။

တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား ႏွင့္ ဒီမိုကေရစီ အင္အားစုမ်ားစုေပါင္း ဖြဲ႔စည္းခဲ့ေသာ “ဖက္ဒရယ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္းေရးဆြဲေရးႏွင့္ညွိႏိႈင္းမႈေကာ္မတီ” (Federal Constitution Drafting and Coordinating Committee- FCDCC ) မွ ျပဳစုေရးသားတင္ျပခဲ့ေသာ- ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) ရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအား ျပင္ဆင္ျခင္းအခန္းကိုေလ့လာၾကည့္ပါ။
အခန္း(၁၄)
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအားျပင္ဆင္ျခင္း
(Amendment of Constitution)
ပုဒ္မ (၂၀၃) ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒအား ျပင္ဆင္ပိုင္ခြင့္
(က) အတိအက်ျပဌာန္းသတ္မွတ္ေသာ ဥပေဒျဖင့္ျဖစ္ေစ၊ ျပဌာန္းခ်က္ကိုျဖည့္စြက္ျခင္းျဖင့့္ျဖစ္ေစ ဤဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒကို ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္က ျပင္ဆင္ႏိုင္ခြင့္ရွိေစရမည္။
(ခ) ေအာက္ေဖာ္ျပပါျပဌာန္းခ်က္မ်ားအား ျပင္ဆင္ရန္ျဖစ္ပါက ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုတစ္ခုလံုးအတိုင္းအတာ ျဖင့္ လူထုဆႏၵခံယူပြဲ ျပဳလုပ္ၿပီးမွသာလွ်င္ ျပင္ဆင္ခြင့္ရွိေစရမည္။
(၁) ပုဒ္မ (၁)တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု၏ အမည္ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ကိစၥ၊
(၂) ပုဒ္မ (၂)တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ျပည္နယ္မ်ား၏ ႏိုင္ငံေရးအာဏာႏွင့္ သက္ဆိုင္သည့္ကိစၥ၊
(၃) ပုဒ္မ (၅) တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု၏ အခ်ုဳပ္အျခာအာဏာကိစၥ၊
(၄) ပုဒ္မ (၈) တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု၏ နယ္နိမိတ္ႏွင့္သက္ဆိုင္သည့္ကိစၥ၊
(၅) ပုဒ္မ (၉) တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ပါတီစံုဒီမိုကေရစီစနစ္ကုိ ေျပာင္းလဲျခင္းကိစၥ၊
(၆) ပုဒ္မ (၄၈)တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ားကိစၥ၊
(၇) ပုဒ္မ (၆၀)တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ ဖြဲ႔စည္းမႈကိစၥ၊
(၈) ပုဒ္မ (၁၂၁)(က)တြင္ ျပဌာန္းထားသည့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ဖြဲ႔စည္းမႈကိစၥ၊
(ဂ) အထက္ပါ ပုဒ္မခြဲ (ခ)တြင္ အတိအက်သတ္မွတ္ျပဌာန္းထားေသာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားႏွင့္ အၾကံဳးမ၀င္ေသာ ျပဌာန္းခ်က္မ်ားကို ျပင္ဆင္ရန္ျဖစ္ပါက ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္သည္ ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ ျပည္နယ္အားလံုး၏ သံုးပံုႏွစ္ပံု ေထာက္ခံမႈျဖင့္ ျပင္ဆင္ႏိုင္ခြင့္ရွိေစရမည္။
ပုဒ္မ (၂၀၄) ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္မႈအတည္ျဖစ္ျခင္း
ဤဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပင္ဆင္သည့္ ဥပေဒၾကမ္းအား ေအာက္ပါနည္းလမ္းအတိုင္း ေဆာင္ရြက္ျခင္းျဖင့္ အတည္ျဖစ္ေစရမည္။
(၁) လႊတ္ေတာ္တစ္ရပ္ရပ္တြင္ ကိုယ္စားလွယ္ဦးေရအနည္းဆံုး သံုးပံုတစ္ပံု ေထာက္ခံမႈျဖင့္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ ေတာ္ (သို႔မဟုတ္) ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္နယ္မ်ားသည္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္က တစ္ဆင့္ ေသာ္လည္းေကာင္း၊ ျပည္သူလူထုသည္ သက္ဆိုင္ရာျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ားမွ တစ္ဆင့္ ေသာ္လည္းေကာင္းျပင္ဆင္ခ်က္ ဥပေဒၾကမ္းကို စတင္အဆိုျပဳတင္သြင္းႏိုင္သည္။
(၂) ျပင္ဆင္ခ်က္ဥပေဒၾကမ္းကို ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ား၊ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအစိုးရ ႏွင့္ အျခားလႊတ္ေတာ္တရပ္သို႔ အေၾကာင္းၾကားအသိေပးရမည္။
(၃) ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအစိုးရႏွင့္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္မ်ားသည္ ျပင္ဆင္ရန္အဆို ျပဳခ်က္ကို လက္ခံရရွိၿပီးေနာက္ ၄င္းတို႔၏ သေဘာထားမ်ားကို (၄၅)ရက္အတြင္း ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္သို႔ ျပည္လည္ေပးပို႔ရမည္။
(၄) ပုဒ္မ (၂၀၃) ပုဒ္မခြဲ (ခ) ပါျပဌာန္းခ်က္မ်ားအတြက္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ လႊတ္ေတာ္ တစ္ရပ္စီတြင္ ကုိယ္စားလွယ္ဦးေရ အနည္းဆံုး သံုးပံုႏွစ္ပံု၏ ေထာက္ခံမႈမရရွိလွ်င္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ ဆက္လက္ေပးပို႔ရမည္။ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ ျပည္နယ္အားလံုး၏ သံုးပံုႏွစ္ပံုေထာက္ခံမႈရရွိပါက လူထုဆႏၵခံယူပြဲကို က်င္းပရမည္။လူထုဆႏၵခံယူပြဲတြင္ ျပည္သူလူထုေထာက္ခံဆႏၵမဲ ထက္၀က္ေက်ာ္ရရွိပါက ဥပေဒၾကမ္းသည္အတည္ျဖစ္ေစရမည္။
(၅) ပုဒ္မ (၂၀၃) ပုဒ္မခြဲ (ဂ) ပါျပဌာန္းခ်က္မ်ားအတြက္ ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္၏ လႊတ္ေတာ္ တရပ္စီတြင္ ကိုယ္စားလွယ္ဦးေရ အနည္းဆံုး သံုးပံုႏွစ္ပံုေထာက္ခံမႈရွိလွ်င္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားသို႔ ဆက္လက္ေပးပို႔ၿပီး ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုအဖြဲ႔၀င္ျပည္နယ္အားလံုး၏ သံုးပံုႏွစ္ပံုေထာက္ခံမႈကိုရရွိပါက ဥပေဒၾကမ္းသည္ အတည္ျဖစ္ေစရမည္။
(၆) အထက္ပါ အပိုဒ္ခြဲ (၄) ႏွင့္ (၅) အရ အတည္ျပဳၿပီးေသာ ဥပေဒၾကမ္းကို ပုဒ္မ (၁၁၄) အပိုဒ္ခြဲ (ဋ) ပါအတိုင္း ဆက္လက္ေဆာင္ရြက္ရမည္။
အထက္ပါေဖာ္ျပခဲ့တဲ့ FCDCC က ေရးသားတင္ျပခဲ့တဲ့ ဖက္ဒရယ္ ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒ (မူၾကမ္း) အရလည္း အဲ့ဒီ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အလြယ္တ ကူျပင္ဆင္လို႔မရေအာင္ ျပဳလုပ္ ထားတာကို ေတြ႕ရမွာျဖစ္ပါတယ္။
ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးႏွင့္ ပတ္သတ္ၿပီး ကၽြန္ေတာ္အခုလို အကိုးအကား အေထာက္အထားေတြနဲ႔ တင္ျပေနရတာဟာ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒတစ္ခုဟာ အဲ့ဒီႏိုင္ငံရဲ့ အျမင့္ဆံုးဥပေဒ အသက္ေသြးေၾကာျဖစ္လို႔ ျပင္ဆင္ရခက္ရမယ္၊ အလြယ္တကူျပင္ဆင္လို႔မရႏိုင္ေအာင္လုပ္ရမယ္ဆိုတာကို သက္ေသထူေျပာဆိုလိုျခင္း ျဖစ္ပါတယ္။ျမန္မာႏိုင္ငံရဲ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ကေတာ့တျခားႏိုင္ငံေတြရဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒနဲ႔မတူဘဲ အထူးစဥ္းစားရမွာပါ။ဘာေၾကာင့္လဲဆိုေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟာ ျပည္သူေတြရဲ့ အက်ိဳးစီးပြားကို ဆန္႔က်င္ၿပီး စစ္အာဏာရွင္အစိုးရက စစ္တပ္ရဲ့ လြမ္းမိုးအုပ္ခ်ဳပ္မႈကို တရား၀င္ျဖစ္ေအာင္ ျပဳလုပ္ထား တဲ့ အေျခခံဥပေဒျဖစ္လုိ႔ပါ၊ ျဖစ္ႏိုင္ရင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးေပါင္းစံု လူတန္းစား အလႊာေပါင္းစံု ပါ၀င္ေရးဆြဲထားတဲ့ ဒီမိုကေရစီစံခ်ိန္စံညႊန္း ဖက္ဒရယ္ျပည္ေထာင္စုစံခ်ိန္စံညႊန္းေတြနဲ့ျပည့္စံုတဲ့အေျခခံဥပေဒတစ္ခုနဲ႔အစားထိုးရမွာပါ။ အဲ့ဒီလို အစားထိုးလို႔ မရ ႏိုင္ေသးခင္၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အရင္ျပင္ရပါမယ္။အဲ့ဒီလိုျပင္ဖုိ႔ ပုဒ္မ ၄၃၆ ကိုစျပင္ရပါမယ္။
ပုဒ္မ ၄၃၆ ကို ျပင္မယ္ဆုိရင္ ကၽြန္ေတာ္ဒီိေဆာင္းပါး အစမွာ ေဆြးေႏြးခဲ့သလို ၇၅% ေက်ာ္ဆိုတဲ့အခ်က္ကိုျပင္မလား၊တပ္မေတာ္သား ၂၅% ကိုေလ်ာ့ခ်မလားဆိုတာ စဥ္းစားစရာျဖစ္ပါတယ္။ ႏိုင္ငံတကာဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြရဲ့ သဘာ၀အတိုင္းဆိုလွ်င္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္းရဲ့ အနည္းဆံုး သံုးပံုႏွစ္ပံု အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြမွာ ၇၅% ေထာက္ခံသေဘာတူဖို႔လိုပါတယ္။ဒါေၾကာင့္မို႔ႏိုင္ငံတကာဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒေတြရဲ့စံခ်ိန္စံညႊန္းအရၾကည့္ရင္ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒပုဒ္မ ၄၃၆ ကို ျပင္မယ္ဆိုရင္ ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒျပင္ဆင္ေရးမွာ အေႏွာင့္အယွက္အဟန္႔အတားျဖစ္ေနတဲ့တပ္မေတာ္သားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္၂၅%ကိုပယ္ဖ်က္ေပးရမွာပါ။ ဒါမွမဟုတ္ လးံု၀ပါ၀င္လို႔မရေအာင္ ကန္႔သတ္တားဆီးရမွာပါ။ ၇၅% ႏွင့္ အထက္ဆိုတာလည္းပဲ အလြန္ကိုမ်ားပါတယ္။ႏိုင္ငံတကာအေျခခံဥပေဒရဲ့စံႏႈန္းအရ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ဖို႔ ျပည္ေထာင္စုလႊတ္ေတာ္ကုိယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္းရဲ့ သံုးပံုႏွစ္ပံုက သေဘာတူရင္ရပါၿပီ။အလြန္အေရး ႀကီးတဲ့ က႑ေတြမွာ ၇၅% သေဘာတူရင္ရပါၿပီ။အလြန္႔အလြန္အေရးႀကီးတဲ့ ကိစၥရပ္ေတြမွာေတာ့ ျပည္နယ္ လႊတ္ေတာ္ေတြရဲ့ သေဘာတူညီမႈေတြ လူထုဆႏၵခံယူပြဲက်င္းပၿပီး ျပည္သူလူထုအမ်ားစုသေဘာတူညီမႈ လိုအပ္ပါတယ္။ ဒါက စံႏႈန္းအေျချပဳေဆြးေႏြးေနျခင္းပါ။
ျမန္မာျပည္ရဲ့ လက္ရွိႏိုင္ငံေရးအေျခအေနအရ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို အျမန္ဆံုးနဲ႔အမ်ားဆံုး ျပင္ဆင္ႏိုင္ေလေကာင္းေလပါပဲ။ ဒါေၾကာင့္ ၾကံခိုင္ေရးႏွင့္ဖြံၿဖိဳးေရးပါတီ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ဦးလွေဆြ ေျပာသလို ၇၅% ရဲ့တစ္၀က္ ၃၈% က ေထာက္ခံရင္ ျပင္ဆင္လို႔ရရမယ္ဆိုတဲ့ အ။ခ်က္ဟာ ႏွစ္သက္စရာပါ။ ဒီထက္ပိုၿပီးေတာ့ ျမန္မာႏိုင္ငံကို တိုးတတ္ေစခ်င္တယ္၊ ဖြံၿဖိဳးေစခ်င္တယ္၊ ျပည္သူေတြရဲ့အက်ိဳးစီးပြားကိုလိုလားတယ္ဆိုရင္ေတာ့ ၂၀၀၈ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒ ကို ျပင္ဆင္ဖို႔အတြက္ ျပည္သူ႔လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ ၁၀% ၊ ၅% ၊ ၁% သာလိုအပ္တယ္လို႔ ျပင္ဆင္ဆံုးျဖတ္ႏိုင္ရင္ အေကာင္းဆံုးပါပဲ။
ျပည္သူေတြေရးဆြဲထားတဲ့ ျပည္သူ႔အက်ိဳးစီးကိုကာကြယ္တဲ့ ဖြဲ႔စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပင္ဆင္ရခက္ေအာင္ ျပဳလုပ္ရပါတယ္။အာဏာရွင္ေတြေရးဆြဲထားတဲ့ ျပည္သူ႔အက်ိဳးစီးပြားကို ဆန္႔က်င္တဲ့ ျပည္သူ႔အႏၱရယ္ဖြဲ႔စည္းပံု အေျခခံဥပေဒမ်ိဳးကိုေတာ့ အျမန္ဆံုးနဲ့အလြယ္ဆံုး ျပင္ဆင္ႏိုင္ေလေကာင္းေလပါပဲ။

မ်ိဳးရန္ေနာင္သိန္း
၂၄.၂.၂၀၁၄ ( မနက္ ၁၂း၁၉ )

Leave a comment